MONOLOOG: ‘’Wat een leven’’
Studeeronderstaande monoloog in. Enkele regieaanwijzingen zijn gegeven. Voor de restmag je zelf bepalen welke emoties, stemgebruik, rekwisieten, … je gebruikt.
A = auditant
P= publiek (jury)
(komt op en gaat zitten)
A: Zo! Dus…hoe gaat het met u?
(kijkt publiek in)
A: Ik vroegdus: hoe gaat het met u?
P: Met onsgaat het goed!
A: Hmm ja,fijn voor u. Want met mij gaat het helemáál niet goed!
(staatop) Het gaat met mij namelijk nooit goed! Ik heb al zoveel moeten doen
en nooit is het een keer af. Mijn moederdie dan weer roept: ‘’Heb je je tanden
gepoetst? Straks ruik je nog naar knoflookals je die auditie hebt.’’ Gek word ik ervan!
Ik heb al zoveel moeten doen, niet eens detijd gehad om mijn tanden te poetsen!
(pauze, gaat zitten)
A: Ik wordgek van dat mens. Probeer je even rustig je bio bij te werken tijdens het
schijten en hopla: ‘’Zo ga je dat niethalen (naam auditant), je komt te la-haat!’’
(pauze)
A: Alsof mijdat wat boeit. Ik had er sowieso al geen zin in. Cabaret 2020, who cares!
Ik bedoel, kom op, ik ben een puber. Watkan mij dat schelen! Ik wil ook wel eens
tijd om gewoon te netflixen, te chillen,mijn huiswerk goed te maken. Ik vind een
optimale relatie met de werknemer belastmet het onderwijs van grote importantie.
Dus…
A: Ik weetniet hoe dit verder moet, hoor… Is dit dan het puberleven? Er zitten echt
maar 24 uur in een dag en die wil je goedbesteden, toch? Een goede nachtrust
is cruciaal. Daarna, rond een uur oftwaalf tijd voor frikandellenbroodjes en dan
lekker met de poten languit op de bankgamen. Heer-lijk!
(pauze, nu opeens boos)
A: Maarja,dat is ons kennelijk niet gegeven! Het is werkelijk ongepermitteerd wat
ze hier in dat strafkamp van ons vragen!Het is, het is… Grrrr!
P: Zeg (naamauditant), hoe gaat het eigenlijk met je?
A: (schrikt) Oh nee, geweldig! Ja, nee top!Leuk dat je het vraagt!